Central skyddskommitté vid Lunds universitet (CSK)

Skyddskommittéerna är ett rådgivande organ till arbetsgivaren på fakultets- respektive universitetsgemensam nivå. I skyddskommittéerna, som består av representanter från arbetsgivaren och de anställda, ska övergripande arbetsmiljöfrågor diskuteras.

Skyddskommittéer finns på två nivåer inom Lunds universitet:

• lokala skyddskommittéer på fakultetsnivå
  • central skyddskommitté på universitetsövergripande nivå

Den centrala skyddskommitténs roll i arbetsmiljöarbetet

Som myndighetschef har rektor huvudansvaret för arbetsmiljön vid Lunds universitet. Rektor, eller den rektor utser, är ordförande i Central skyddskommitté. Vicerektor för kommunikation, kurage och karaktär är ordförande sedan januari 2021.

Den centrala skyddskommittén ska vara ett samverkansorgan mellan arbetsgivaren och företrädare för de anställda i frågor som rör planering, genomförande och uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet inom universitetet.

Den centrala skyddskommittén ska delta i planering av arbetsmiljöarbetet och ska med målen i universitetets arbetsmiljöpolicy som utgångspunkt initiera och följa upp åtgärder rörande universitets arbetsmiljöarbete.

Den centrala skyddskommitténs uppgifter är lagstadgade.

Universitetets arbetsmiljöorganisation

Kontakta din närmaste HR-funktion eller arbetsmiljösamordnare på fakultetsnivå/motsvarande.

Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR inom olika områden.

Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på denna sida