Rekryteringsprocess för postdoktorer
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om rekryteringsprocessen för postdoktorer.
Att rekrytera en ny postdoktor är ett strategiskt viktigt beslut och ofta en stor investering för verksamheten. En väl genomförd rekryteringsprocess ökar chanserna till en lyckad rekrytering och minimerar riskerna för felrekrytering.
En postdoktoranställning är en meriteringsanställning som främst är inriktad på forskning. Anställningen är ett inledande steg i den akademiska karriären och regleras i ett centralt kollektivavtal för postdoktorer.
Ta del av kollektivavtal för postdoktorer (Arbetsgivarverket)
Vid Lunds universitet används kompetensbaserad rekryteringsmetod genom hela rekryteringsprocessen. Metoden används för att tydligt definiera vilka kompetenser och kunskaper som behövs för en viss anställning och för att ta reda på vilken kandidat som bäst matchar dessa kunskaper och kompetenser.
Kontakta ditt HR- stöd för att få reda på mer om kompetensbaserad rekrytering.
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.