Rekryteringsprocess för TA, forskare, amanuenser och studentmedarbetare
Process för chefer
På dessa sidor finns stöd och information för chefer, om rekryteringsprocessen för TA-personal, forskare, amanuenser och studentmedarbetare.
Att rekrytera nya medarbetare är ett strategiskt viktigt beslut och ofta en stor investering för verksamheten. En väl genomförd rekryteringsprocess ökar chanserna till en lyckad rekrytering och minimerar riskerna för felrekrytering.
En anställning som teknisk eller administrativ medarbetare (TA) innebär huvudsakligen att stötta verksamheten i tekniska eller administrativa arbetsuppgifter medan en forskare huvudsakligen stöttar verksamheten med forskningsrelaterade arbetsuppgifter. Gemensamt för dessa anställningar är att de är reglerade enligt Lagen om anställningsskydd (LAS).
Lagen om anställningsskydd, LAS (Riksdagen)
Kontakta ditt HR- stöd för att få reda på mer om kompetensbaserad rekrytering.
Kontakt
För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand ditt närmaste HR-stöd på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:
Hitta rätt HR-stöd och information
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.
Relaterad information
Rekryteringsprocess för TA-chefer