Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rekryteringsprocess för amanuenser och studentmedarbetare

På denna sida finns stöd och information om rekryteringsprocessen för amanuenser och studentmedarbetare.

Innehåll på sidan:


Denna process är framtagen som stöd vid rekrytering av amanuenser och studentmedarbetare. Processen följer rekryteringsprocessen för TA-personal och forskare, och här anges endast de delar som är skiljer sig.

Amanuens

En anställning som amanuens kräver att den anställda bedriver studier vid det fakultet där anställningen ska ligga.

Arbetsuppgifterna för en amanuens kan vara inom forskning, undervisning eller administration, men uppgifterna ska vara kopplade till det akademiska arbetet. 

En anställning som amanuens får vara högst 50 procent av full arbetstid och är tidsbegränsad till högst ett år. Anställningen får förnyas, men den sammanlagda anställningstiden får vara högst 3 år. Amanuensen måste vara aktiv student under hela anställningstiden. Bestämmelserna gällande anställning som Amanuens finns i HF 5 kap §9.

Läs mer om amanuenser

Det arbetstidsavtal som gäller för amanuenser styrs av arbetsuppgifterna. Vid huvudsakliga arbetsuppgifter inom administration och stöd till forskning gäller flextidsavtalet. Är de huvudsakliga arbetsuppgifterna undervisning gäller lärarnas arbetstidsavtal.

Kravprofilsmall för amanuens (Word 100 kB, ny flik)

Studentmedarbetare

Studentmedarbetare kan vara anställda över hela LU, men arbetsuppgifterna måste vara tydligt kopplade till deras studier. Exempelvis kan en kommunikationsstudent arbeta med kommunikation, en kemistudent arbeta som stöd i laboratorium eller en juridikstudent arbeta med stöd vid juridiska tolkningar eller avtal.

En studentmedarbetare arbetar enligt ett fast schema som fastställs i överenskommelse mellan studentmedarbetaren och arbetstagaren. En studentmedarbetare får anställas som längst för en termin i taget och får maximalt anställas fyra gånger oavsett längd på anställningarna. 

Bestämmelser gällande anställning som studentmedarbetare finns i avtal om villkor för tidsbegränsad anställning som studentmedarbetare, på Arbetsgivarverkets webbplats.

Anställning och introduktion

Grunden i anställningen av amanuenser och studentmedarbetare är densamma som för övriga anställda, men de är oftast nya i arbetslivet och behöver därför tydliga arbetsuppgifter och en närvarande chef/handledare under arbetstid på Lunds universitet. Detta gäller särskilt i början av en anställning där chef/handledare behöver lägga extra tid under introduktionen.

Se till att ge samma information till amanuensen/studentmedarbetaren som till övriga medarbetare vad gäller sjukdom, semester, utrymningsvägar, ergonomi, säkerhet (särskilt vid arbete i labbmiljö) och arbetstid (ett tips kan vara att använda flextidsblanketten oavsett vilka arbetsuppgifter som anställningen innebär). 

Tänk även på att presentera personen för övriga medarbetare samt att ge information om de mer sociala delarna av arbetet så som lunchrum, när ni brukar fika, bjud in till julfesten osv.

Läs mer om introduktion av nya medarbetare här

Ditt HR-stöd

HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.

Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.