Samordning av risker på arbetsplatsen
Här kan du läsa mer om samordning av risker på arbetsplatsen - när samordning behöver ske, vem som är ansvarig och hur samordning kan ske.
När två eller flera verksamheter eller arbetsgivare samtidigt arbetar på samma arbetsplats ska de samarbeta för att ordna säkra arbetsförhållanden.
Ordet ”samtidigt” ska inte tolkas för snävt. Verksamheter som bedrivs i samma lokalt avgränsade område faller sålunda under bestämmelserna om gemensamma arbetsplatser.
Kravet på samordning finns i arbetsmiljölagen men även annan lagstiftning ställer krav på samordning;
- Brandsäkerhetsarbetet enligt lag om skydd mot olyckor.
Läs mer om systematiskt brandskyddsarbete - Hanteringen av brandfarlig och explosiv vara enligt lag om brandfarliga och explosiva varor som medför uppkomst av explosiv atmosfär.
Läs mer om hantering av brandfarlig och explosiv vara - När parterna bedriver verksamhet på gemensamma arbetsställen ska parterna gemensamt verka för skydd av den yttre miljön enligt miljöbalken.
När behöver samordning på arbetsplatsen ske?
På en arbetsplats med flera verksamheter kan en verksamhet skapa risker för anställda i andra verksamheter. Varje verksamhet är skyldig att se till att deras verksamhet eller anordningar på arbetsplatsen inte utsätter någon annan som arbetar där för risker för ohälsa eller olycksfall.
Samordningsansvaret på en arbetsplats ligger enligt arbetsmiljölagen i första hand på den som råder över arbetsplatsen. Även om samordningsansvaret vilar på en part ska parterna samråda och samarbeta för att åstadkomma tillfredsställande skyddsförhållanden.
Samordningsansvaret gäller bara samordningen av gemensamma risker och är inte något totalansvar för alla inblandade verksamheters arbetsmiljö.
Samordning mellan verksamheten och utförare av lokalvård och fastighetsägare kan behövas, men också mellan olika institutioner som delar lokaler. Samordning behöver ske mellan integrerade verksamheter, till exempel mellan en institution och en annan verksamhet inom institutionens område.
Samordningsansvarig
Samordningsansvarig utses genom vidarefördelning av arbetsuppgifter enligt universitetets mall.
Mallen finns att ladda ner på sidan om uppgiftsfördelning och ansvar
Några exempel på arbetsuppgifter är att
- planera arbetet
- ordna allmänna skyddsanordningar
- se till att det blir klart vem som ska ansvara för andra skyddsanordningar som behövs.
Byggarbetsmiljösamordning (BAS-P/BAS-U) ingår normalt inte i delegerade arbetsuppgifter utan detta ansvar ligger på fastighetsägaren.
På arbetsplatsen ska den samordningsansvarige sätta upp anslag som informerar om vem som har detta ansvar.
Hur kan samordning ske?
Som grundregel ska överenskommelsen mellan parterna dokumenteras skriftligen, och om möjligt specificera vilka lokaler/rum som berörs.
Dokumentationen bör innehålla information om hur gemensam skyddsrond genomförs och vilka rutiner som ska följas. De risker som verksamheterna påverkar varandra med ska inkluderas i dokumentationen.
Se exempel på mall nedan, för dokumentation av samordning mellan en institution och ett företag som är verksamt inom institutionens område
Kontakt
Anne Link
Sektionschef Företagshälsovården
+46 46 222 32 88
anne [dot] link [at] fhv [dot] lu [dot] se
Johan Ohlin
Arbetsmiljöingenjör
+46 46 222 70 26
johan [dot] ohlin [at] fhv [dot] lu [dot] se (johan[dot]ohlin[at]fhv[dot]lu[dot]se)