Arbetsmiljöpolicy
Lunds universitets arbetsmiljöpolicy omfattar såväl personal som studenter. Här kan du som chef läsa mer om arbetsmiljöpolicyn.
Arbetsmiljölagstiftningen ställer krav på att en arbetsgivare med fler än tio anställda ska ha en skriftlig arbetsmiljöpolicy. Arbetsmiljöpolicyn ska beskriva hur arbetsförhållandena ska vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet ska förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsgivaren ska också klargöra att kränkande särbehandling inte accepteras i verksamheten.
- Läs Lunds universitets arbetsmiljöpolicy (PDF 77 kB, ny flik)
- Work Environment Policy for Lund University (PDF 78 kB, new tab)
Arbetsmiljöpolicyn omfattar både medarbetare och studerande vid universitetet. Den centrala skyddskommittén ansvarar för att arbetsmiljöpolicyn följs upp i samband med den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Arbetsmiljöpolicyn har en stark koppling till den strategiska planen, och till universitetets lika villkorsplan. Arbetsmiljöpolicyn ger en universitetsövergripande intention gällande arbetsmiljön. Varje enskild verksamhet på fakultetsnivå/motsvarande, och institution/sektion/motsvarande, kan med fördel ta fram egna dokument och rutiner utifrån den universitetsgemensamma arbetsmiljöpolicyn för att förtydliga viljeinriktningen ytterligare i respektive verksamhet.
Stöd till chefer
Kontakt
Kontakta din närmaste personalfunktion eller arbetsmiljösamordnare på fakultetsnivå/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR inom olika områden.