Rekryteteringsprocessen för dig som HR-stöd
Rekrytering av postdoktor, process för HR
På dessa sidor finns stöd och information för HR-funktioner, om rekryteringsprocessen för postdoktorer.
Att rekrytera en ny postdoktor är ett strategiskt viktigt beslut och ofta en stor investering för verksamheten. En väl genomförd rekryteringsprocess ökar chanserna till en lyckad rekrytering och minimerar riskerna för felrekrytering.
En postdoktoranställning är en meriteringsanställning som främst är inriktad på forskning. Anställningen är ett inledande steg i den akademiska karriären och regleras i ett centralt kollektivavtal, postdoktoravtalet. Det är viktigt att använda sig av universitetets verktyg för rekryteringar och att beakta de speciella omständigheter som en postdoktoranställning innebär.
Avtal om tidsbegränsad anställning som postdoktor (Arbetsgivarverket)
Kontakt
För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand din närmaste HR-partner på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:
Hitta rätt HR-stöd och information
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.