Steg 1: Uppstart och ansvarsfördelning
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om steg 1 i rekryteringsprocessen för TA-personal och forskare.
Innehåll på sidan:
Ansvarsfördelning
Vid en rekrytering är det prefekt/motsvarande som har det yttersta ansvaret och är den som ska fatta det formella beslutet om att rekrytera. Utan godkännande från prefekt/motsvarande får inte rekryteringen genomföras.
Ett HR-stöd ska alltid vara med som administrativt, arbetsrättsligt och professionellt rekryteringsstöd.
Behovsanalys
Första steget är att rekryterande chef, med stöd av sitt HR-stöd, gör en behovsanalys av nuvarande och framtida personalbehov genom att använda mallen för behovsanalys. Undersök om behovet går att uppfylla med de personalresurser som redan finns inom organisationen eller om en ny anställning behöver utlysas. Om det finns behov av att utlysa en ny anställning ska det finnas ekonomiska förutsättningar för detta på både kort och lång sikt.
När en rekrytering innebär internationellt samarbete med andra universitet, finansiärer eller andra partners bör även regelverket kring Globalt ansvarfullt engagemang beaktas genom att fylla i checklistan för globalt ansvarsfullt engagemang.
Globalt ansvarsfullt engagemang (Medarbetarwebben)
Använd behovsanalysmallen för att analysera behov och förutsättningar vid rekrytering.
Ladda ner mall för behovsanalys på sidan Blanketter och mallar, avsnittet Rekrytering
Rekryteringsgrupp
Vid början av en rekrytering bör det bildas en rekryteringsgrupp bestående av rekryterande chef, HR-stöd samt eventuell yrkesspecialist som kan värdera särskilda kompetenser hos den som ska anställas. Rekryteringsgruppen arbetar tillsammans med behovsanalys, kravprofil, intervjuer och urval. Tänk på att hantera eventuella jävsituationer som kan uppstå under rekryteringen.
Tidplan
Det är viktigt att vara ute i god tid vid en rekrytering. Om det läggs gott om tid på behovsanalys och kravprofil samt vid urval och intervju brukar detta betala sig i en kortare rekryteringsprocess. Vid internationell rekrytering behövs det även räknas in tid för eventuella uppehållstillstånd, flytt, och så vidare.
Använd tidplanen för att strukturera och planera arbetet med rekryteringen samt att få en tydlig överblick över vem som gör vad och när.
Ladda ner mall för tidplan på sidan Blanketter och mallar, avsnittet Rekrytering
Gå direkt till nästa steg i processen: Steg 2: Uppstart och ansvarsfördelning
Kontakt
För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand ditt närmaste HR-stöd på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:
Hitta rätt HR-stöd och information
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.