Steg 4: Anställa
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om steg 4 i rekryteringsprocessen för postdoktorer.
Innehåll på sidan;
- Lönesättning
- Yttrande
- ID-kontroll och kontroll av uppehållstillstånd
- Beslut om anställning
- Återkoppling
- Introduktion
Lönesättning
Verksamhetens löneförslag ska stämmas av med relevant HR-funktion och sedan lämnas av lönesättande chef, enligt delegationsordningen på gällande fakultet/motsvarande. Löner får inte utlovas till kandidater innan de är godkända av prefekt/motsvarande och fakultet/motsvarande.
I lönesättningen ska hänsyn tas till
- befattningens svårighetsgrad och ansvar
- den enskildes personliga skicklighet
- den enskildes betydelse för verksamhetens resultat
- lönenivån vid institutionen/området/LU
- marknadskänsligheten (eventuella konkurrenskrafter/flyktrisk)
Yttrande
Yttrandet ska ge en klar uppfattning om hur urvalsprocessen gått till samt vilka kvalifikationer som varit avgörande i valet av kandidat. Yttrandet ska innehålla namnet på den som föreslås för anställning samt namnen på övriga kandidater som beaktats.
Ladda ner mall för yttrande på sidan Blanketter och mallar (avsnittet Rekrytering)
ID-kontroll och kontroll av uppehållstillstånd
Innan anställningsbeslut fattas ska alltid ID-kontroll göras på den som ska anställas för att verifiera identitet samt rätt att vistas och arbeta i Sverige.
Den som ska anställas måste därför inkomma med kopia av giltigt ID (Pass eller internationellt ID-kort) samt eventuellt uppehållstillstånd. Detta hanteras i rekryteringssystemet av HR-stödet i samråd med rekryterande chef.
Beslut om anställning
Det är viktigt att känna till att muntliga avtal gäller. Därför måste rekryterande chef och prefekt/motsvarande alltid stämma av med fakultet/motsvarande (oftast via HR-stödet) innan slutligt löfte om anställning och lön ges till kandidaten.
Anställningsbeslut utformas i Primula av HR-stödet i samråd med rekryterande chef.
Återkoppling
Det är viktigt att de kandidater som inte erhåller anställning vid Lunds universitet får ett positivt intryck av Lunds universitet som arbetsplats. Därför bör alla kandidater som varit på intervju vid Lunds universitet få en muntlig återkoppling om varför de inte har fått anställningen.
De kandidater som inte varit på intervju meddelas av HR-stödet via rekryteringssystemet.
Introduktion
De första intrycken som nyanställd kan vara avgörande för hur det går i fortsättningen med arbete och relationer till kollegor. En god introduktion på den nya arbetsplatsen skapar trivsel och en känsla av tillhörighet. Det gör att den nyanställde snabbt kommer in i arbetet, vilket gynnar verksamheten både mänskligt och ekonomiskt. Det är huvudsakligen den rekryterande verksamheten som ansvarar för den nyanställdes introduktion.
Använd universitetet introduktionsprocess med tillhörande mallar och stödmaterial när du introducerar en ny medarbetare
Ta del av stödet på sidan om introduktion av nya medarbetare
Gå tillbaka till steg 1 i processen: Steg 1: Uppstart och ansvarsfördelning | HR-webben
Kontakt
För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand ditt närmaste HR-stöd på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:
Hitta rätt HR-stöd och information
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.