Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Krisstöd

Stöd för chefer

På denna sida finns information och stöd för chefer, gällande krisstöd.

Innehåll på sidan:


Att ge medarbetare stöd i en kris

Du som är chef för den drabbade ska erbjuda stöd så snart som möjligt. Stödet kan vara att få någon att prata med gällande sin situation. Stödet kan behövas under en längre tid och ska om möjligt ge kontinuitet, exempelvis genom att stödet ges av en och samma person. Närvaro är ett nyckelord för ett fungerande krisstöd. För den drabbade är det mycket viktigt att bli tagen på allvar – att bli sedd, hörd och respekterad.

Det är viktigt för dig som chef att inte avsluta stödet till den som är drabbad för tidigt. Det kan ta lång tid att bearbeta det som hänt. Människor reagerar olika på en och samma händelse.

Exempel på krissituationer som har anknytning till arbetsplatsen:

  • Olycksfall
  • Svår sjukdom
  • Dödsfall
  • Personalneddragning
  • Brand
  • Överfall
  • Cyberattacker
  • Stöld 
  • Trakasserier

Exempel på situationer utanför arbetet som kan leda till att en medarbetare hamnar i kris:

  • Anhörigs sjukdom eller dödsfall,
  • Förändring i familjesituation
  • Drogmissbruk
  • Brott
  • Olyckshändelser

Konsultation till chefer

Du som är chef kan få stöd och rådgivning av Företagshälsovården när det gäller att ge medarbetare stöd i en kris.

Läs mer om Företagshälsovårdens konsultation till chefer

Du kan också kontakta den gemensamma säkerhetsfunktionen för ytterligare rådgivning.

Kontaktuppgifter till universitetets säkerhetsfunktion

Krissituationer kopplade till kränkningar eller trakasserier

Om krissituationen gäller kränkningar eller trakasserier, kontakta din närmaste HR-funktion, SFAD*-samordnare eller närmaste stöd för utbildningsanordnaren på din fakultet eller motsvarande. Tillsammans kan ni få extra stöd av SFAD-teamet. 

Läs mer om hur du som chef kan hantera fall av kränkande särbehandling och trakasserier

Krissituationer kopplade till data och information

Om krissituationen är relaterad till data och information, till exempel vid en större cyberattack, kan du som är chef få stöd och rådgivning av CISO (informationssäkerhetsfunktionen).

Här hittar du kontaktuppgifter till CISO och kan läsa mer om informationssäkerhet


*SFAD står för systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering. 

Kontakt

Vid frågor som rör hat, hot och våld – kontakta din verksamhets HR-funktion, Företagshälsovården eller säkerhetssamordnare på LU Byggnad.