Steg 2. Kravprofil och annonsering
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om steg 2 i rekryteringsprocessen för doktorander.
Innehåll på sidan:
Kravprofil
Nästa steg i rekryteringsprocessen är att den rekryterande verksamheten tar fram en kravprofil som underlag till utannonseringen. Kravprofilen ska grundas på behovsanalysen och universitets kravprofilsmall ska alltid användas. Kravprofilen ska innehålla tydlig information om
- verksamheten som den anställda ska befinna sig i,
- behörighetskrav och forskarutbildningsämne,
- kvalifikationskrav och meriter avseende utbildning, erfarenhet, kunskap och kompetenser,
- eventuella arbetsuppgifter (institutionstjänstgöring) som ska utföras,
- eventuella ansvarsområden.
Överväg om det finns fler än beredningsgruppen som ska delta i kravprofilsarbetet. Här kan det vara bra att få input från exempelvis nuvarande doktorander, kollegor eller andra som är berörda av anställningen.
Mall: Kravprofil doktorand (Word 51 kB, ny flik)
Annonsera – informera om ledig anställning
Det utlysta annonsen är vägledande genom hela rekryteringsprocessen och det är utifrån annonsen som valet av kandidat ska motiveras. Det är därför viktigt att tydligt definiera vilka kvalifikationskrav som kandidaternas kompetens kommer mätas mot. För att undvika risken för diskriminering är det även viktigt att tänka igenom om kraven är sakligt motiverade utifrån arbetsuppgifterna.
Annonsen ska baseras på kravprofilen och ska utformas på ett tydligt och mätbart sätt. En välskriven och tydlig annons ökar chansen att få in ”rätt” kandidater samt ett hanterbart sökfält.
Annonsen ska alltid
- annonseras på universitetets och arbetsförmedlingens hemsida,
- annonseras i minst tre veckor,
- annonseras på svenska,
- annonseras på engelska via Euraxess.
Annonsen skapas i rekryteringssystemet av HR-stödet i samråd med rekryterande chef. HR-stödet ansvarar för att utlysningen följer universitetets mallar och regelverk samt att den är skriven på ett sätt som tilltalar de sökande.
Urvalsfrågor
I rekryteringssystemet finns möjlighet att använda urvalsfrågor vilket kan underlätta arbetet med urval i senare skede. Där finns även exempel på färdiga annonser som kan vara bra att utgå ifrån. Kontakta ditt HR-stöd för att få stöd vad gäller urvalsfrågor, utformning av annons samt vilka informationskanaler som kan vara lämpliga.
Informationskanaler
När utlysningen är färdigställd är det viktigt att fundera över hur den ska spridas. Vilken är målgruppen och hur och var når man den bäst?
Flera utlysningskanaler kan nås via rekryteringssystemet, övriga kanaler ska användas via vår upphandlade annonsförmedlare.
Kontakta ditt HR-stöd för att få hjälp med vilka informationskanaler som kan vara lämpliga.
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.