Åtgärder och kontroll
De risker i arbetsmiljön som framkommer behöver åtgärdas. Här kan du som chef läsa mer om åtgärder och kontroll av åtgärder.
Åtgärder
Olika åtgärder behöver genomföras beroende på vilka risker som har upptäckts. Exempel på åtgärder är förändringar i organisationen, utbildning, nya rutiner eller nya skyddsanordningar.
Åtgärda risker direkt om det är möjligt och skriv ner vad som gjorts. Om det inte går att åtgärda riskerna direkt ska en handlingsplan upprättas. Handlingsplanen ska beskriva vilka risker som finns, hur de ska åtgärdas, vem som ska göra det och när det ska vara klart. Handlingsplaner ska alltid vara skriftliga.
Mall för riskbedömning och handlingsplan finns i högerspalten här på denna sidan.
Kontrollera genomförda åtgärder
Kontrollera att de genomförda åtgärderna i handlingsplanen har gett önskad effekt genom att följa upp riskerna. Om åtgärderna inte har gått att genomföra som det var tänkt ska alternativa åtgärder identifieras och handlingsplanen uppdateras.
Kontakt
Kontakta din närmaste HR-funktion eller arbetsmiljösamordnare på fakultetsnivå/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR inom olika områden.