Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Relocationtjänster

Vid rekrytering av personal från ett annat land än Sverige kan det finnas anledning att ta hjälp av universitetets upphandlade relocationfirma. Läs mer om vad relocation innebär och vilken hjälp som finns att få.

Innehåll på sidan:


Rekryteringsprocessen och introduktionsprocessen för personal som rekryteras från ett annat land än Sverige är komplex, både för den enskilde medarbetaren och den framtida arbetsgivaren. Relocationtjänster är ett samlingsnamn för många olika tjänster som är kopplade till rekrytering och förflyttning av personer från ett land till ett annat.

För att processerna ska gå smidigare kan institutionen eller motsvarande välja att ta hjälp av Lunds universitets upphandlade relocationfirma, Alfa Quality Moving and Relocation (Alfa). Alfa erbjuder dels paketlösningar, dels enskilda tjänster, till exempel att finna bostad, hjälpa till med att hitta lämplig skola eller förskola, medföljandeservice eller frågor som rör visum och uppehållstillstånd, folkbokföring eller att öppna bankkonto.

Inköp av relocationtjänster

Olika verksamheter har olika behov och också olika förutsättningar för att betala en extern leverantör för tjänster som kanske tidigare hanterats av arbetsplatsen. Vi har kunnat se att det varit en fördel att få hjälp med uppehållstillstånds- och visumprocessen, då det genom relocationfirman går snabbare samtidigt som risken för fel minskar. Även när det handlar om att finna bostäder till framtida kollegor har användning av relocationtjänsten inneburit tidsbesparingar.

Oavsett vilken rekrytering det handlar om är ett professionellt mottagande en investering, både för den enskilde och för arbetsplatsen.

Tjänster

Alfa erbjuder dels paketlösningar, dels enskilda tjänster. Beställning av hela paket medför rabatterade priser (20-30%). Närmare information kring tjänsterna finner du i nedanstående dokument.

Observera att den enskilda tjänsten 4 G (ansökan om samordningsnummer/application for a coordination number) har utgått ur Alfa:s sortiment. Se Alfa:s sortiment i nedanstående PDF-dokument.

Sammanfattning av Alfa´s paketlösningar och enskilda tjänster för relocation (eng) (PDF 181 kB, ny flik) 

Priser för ansökningar om uppehållstillstånd, enligt tabellen som nås via nedanstående länk, tillkommer vid inköp av Alfas tjänster. 

Avgifter för ansökan om arbets­till­stånd för arbets­ta­gare, egna före­ta­gare och deras famil­je­med­lemmar (Migrationsverket)

Så beställer du

Kontakta Iwona Tattersall på Alfa, Iwona [dot] Tattersall [at] alfamoving [dot] com eller neworders [at] alfamoving [dot] com för att få tillgång till Alfas portal, där en prisbilaga finns, dels för respektive tjänst, dels för hela paket. Här finns också en beställningsblankett (ifyllnadsbar PDF) som ni använder och skickar till neworders [at] alfamoving [dot] com

Alfa återkopplar till er inom 24 timmar för att bekräfta beställningen.

Observera att vissa avgifter kan tillkomma med anledning av till exempel Migrationsverkets avgifter för arbets- och uppehållstillstånd.

Har ni frågor kring relocation kan ni i första hand kontakta er personalsamordnare. Ni kan även kontakta Alfa för att diskutera era behov innan ni gör en beställning:

  • E-post: iwona [dot] tattersall [at] alfamoving [dot] com 
  • Telefonnummer: 010-331 38 00 (växel), 010-331 39 89 (Iwona Tattersall)

Kontakt

Chefer och HR-funktioner kan ställa frågor till sektionen HR via sektionens ärendehanteringssystem.

På sidan Hitta rätt HR-information och stöd finns även länkar till efterfrågad universitetsövergripande HR-information.

Kontakta din verksamhets HR/personalfunktion om du har frågor om din verksamhets lokala rutiner i HR/personalfrågor.