Steg 1: Uppstart och ansvarsfördelning
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om steg 1 i rekryteringsprocessen för doktorander.
Innehåll på sidan:
Ansvarsfördelning
Vid en rekrytering är det prefekt/motsvarande som har det yttersta ansvaret och är den som ska fatta det formella beslutet om att rekrytera. Utan godkännande från prefekt/motsvarande får inte rekryteringen genomföras.
Processen för anställning och antagning av doktorander ser dock olika ut vid olika verksamheter. Vid vissa fakulteter är det lärarförslagsnämnder/antagningsnämnder som har huvudansvaret vid doktorandanställningar och det kan då finnas en särskild hanteringsprocess som ska följas. Vid andra fakulteter är det verksamheten som själv ansvarar för större delen av doktorandrekryteringen och ett HR-stöd bör då alltid vara med som administrativt, arbetsrättsligt och professionellt rekryteringsstöd.
Behovsanalys
Innan processen för att anta och anställa en doktorand startar ska rekryterande verksamhet analysera behovet och möjligheten av att anta och anställa en doktorand. Frågor som bör ställas är ex om det finns tillräckligt med finansiering, förutsättningar för handledning samt om arbetsuppgifter som ska ingå.
När en rekrytering innebär internationellt samarbete med andra universitet, finansiärer eller andra partners bör även regelverket kring Globalt ansvarfullt engagemang beaktas genom att fylla i checklistan för ansvarsfullt globalt engagemang:
Checklista för ansvarsfullt globalt engagemang (Medarbetarwebben)
Använd behovsanalysmallen för att analysera behov och förutsättningar som för rekrytering och antagning av en doktorand.
Ladda ner mall för behovsanalys för doktorand på sidan Blanketter och mallar, avsnittet Rekrytering
Beredningsgrupp
Vid en doktorandrekrytering ska en beredningsgrupp sammanställas i enlighet med Lunds universitets antagningsordning för utbildning på forskarnivå, kapitel 4.
Gruppen arbetar tillsammans med behovsanalys, kravprofil, intervjuer och urval. Tänk på att hantera eventuella jävsituationer som kan uppstå under rekryteringen
Läs mer om jäv
Tidplan
Hur lång tid en rekrytering tar är svårt att säga då det helt beror på hur lätt eller svårt det är att hitta lämpliga kandidater samt vilken tid som läggs på att förbereda rekryteringen. Vid doktorandrekryteringar behöver man även ta hänsyn till tid för antagning och vid en internationell rekrytering behövs det även tid för eventuella uppehållstillstånd, ansökan om personnummer, flytt, med mera.
Använd tidplanen för att strukturera och planera arbetet med rekryteringen samt att få en tydlig överblick över vem som gör vad och när.
Ladda ner mall för tidplan för doktorand på sidan Blanketter och mallar, avsnittet Rekrytering
Gå direkt till steg 2 i processen: Steg 2. Kravprofil och annonsering | HR-webben
Kontakt
För att få stöd i rekryteringsprocessen kontaktar du i första hand ditt närmaste HR-stöd på institution/avdelning eller fakultet/motsvarande.
Via sektionen HR:s ärendehanteringssystem går det också att, utifrån din roll i HR-arbetet, ställa frågor till sektionen HR. Ärendehanteringssystemet nås via högerspalten på sidan nedan:
Hitta rätt HR-stöd och information
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.