Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Uppföljning av semesteruttag

Det är viktigt att följa upp och säkerställa att erforderliga semesteruttag sker och registreras korrekt i Primula.

In English:

Follow-up of annual leave taken


Huvudregeln är att semester ska tas ut som ledighet. Enligt de statliga kollektivavtalen ska arbetsgivaren förlägga hela årssemestern under året, om det inte finns särskilda skäl eller om en anställd framställt önskemål om att spara semester till ett senare år.

Spara semester

Endast anställda som har rätt till fler än 20 betalda semesterdagar för ett kalenderår får spara en eller flera av de överskjutande dagarna. Maximalt kan en anställd ha sammanlagt 30 sparade semesterdagar. Särskilda skäl för att inte lägga ut hela årssemestern kan vara att en anställd är helt sjukfrånvarande eller helt föräldraledig under större delen av året.

Planera i god tid

Tänk på att semester ska ansökas och beviljas i Primula före uttag samt att semester för tidsbegränsat anställda och för anställda som närmar sig pension behöver planeras i god tid för att kunna tas ut som ledighet.

Lärares semester

Lärares semester förläggs i enlighet med arbetstidsavtalet för lärare. Det innebär att hela årssemestern förläggs schablonmässigt i en följd med början första måndagen som infaller efter midsommarhelgen, såvida inte annat skriftligen överenskommits mellan prefekt och enskild arbetstagare.

Huvudregeln är således att lärare inte behöver göra någon semesteransökan i Primula.

Detta ska följas upp löpande

Respektive verksamhet behöver löpande, till exempel utifrån Primularapporterna Semesterstatus eller Semesterstatus med befattning (attestant och HR lokalt har åtkomst till dessa), följa upp;

  • Att alla uttagna semesterdagar är registrerade i Primula.
  • Att minst 20 dagars semester tas ut under året och är registrerade i Primula.
  • Att nyanställdas intjänade semesterdagar tas ut under året. Endast det antal dagar som överstiger 20 kan sparas.
  • Att sparade semesterdagar inte överstiger max antal dagar som får sparas enligt villkorsavtalen (max 30 dagar, vänligen observera att övergångsregler upphör att gälla 31 december 2022).
  • Att planering sker av höstens och julens semesteruttag samt att sådan semester söks och attesteras i Primula.

Mer stöd och information


Follow-up of annual leave taken

It is important to follow up and ensure that required annual leave is taken and registered correctly in Primula.

The main rule is that annual leave must be taken as leave. According to the public sector collective agreements, the employer must plan the entire annual leave during the year unless there are special grounds or an employee has made a request to save annual leave for a later year.

Saving annual leave

Only employees entitled to more than 20 paid days of annual leave in a calendar year can save one or more of those remaining days. An employee can have a maximum of 30 saved days of annual leave in total. Special grounds for not using the entire annual leave allowance could be that an employee is completely absent due to sick leave or on full parental leave for most of the year.

Plan annual leave in good time

It is important that annual leave is applied for, and approved, in Primula before the leave starts, and that annual leave for employees with fixed-term appointments and employees approaching retirement is also planned well in advance in order to be taken as leave.

Annual leave for teaching staff

Annual leave for teaching staff is arranged in accordance with the working hours agreement for teaching staff. The general rule in the agreement is that all annual leave shall be automatically arranged for the weeks following the first Monday after Midsummer, as long as there is no written arrangement between the head of department and the individual employee.

Teaching staff usually do not need to apply for their annual leave in Primula.

Continuous follow-up

Every organisation must follow up on a continuous basis, for example by using the Primula reports Annual leave status (“Semesterstatus”) or Annual leave status by position (“Semesterstatus med befattning”). The approving manager and the local HR officer have access to these. Follow-up includes checking that:

  • all days of annual leave taken are registered in Primula.
  • at least 20 days of annual leave are taken during the year and are registered in Primula.
  • new employees take earned annual leave during the year. Only the number of days exceeding 20 can be saved.
  • saved days of annual leave may not exceed the maximum as laid out in the General agreements on pay and benefits for government employees (Vilkorsavtalen) (maximum 30 days, please note that the transitional rules cease to apply on 31 December 2022).
  • autumn and Christmas leave are planned and that the application for such leave and its approval are registered in Primula.