Lunds universitets övergripande arbetsmiljömål 2021-2023

Målen fastställdes av rektor den 14 oktober 2021.

Målen grundas på

• resultatet från den årliga uppföljningen av det systematiska arbetsmiljöarbetet
  • behov som framkommit genom andra undersökningar eller uppföljningar
  • dialog med lokala skyddskommittéer och representanter från skyddsorganisationen.

Ett annat viktigt underlag är den granskningsrapport som presenterades av Internrevisionen under våren 2020.

Fokusområde 1: Sjukfrånvarostatistik

• Mål: Lunds universitet ska präglas av en god arbetsmiljö som är utvecklande, stimulerande, säker och trygg. Det är av yttersta vikt att universitetets medarbetare mår bra.
  • Åtgärd: Ett viktigt redskap är att aktivt följa och analysera sjukfrånvaro för att kartlägga risker och formulera potentiella åtgärder eller preventiva insatser. Fakulteterna eller motsvarande ska inom ramarna för de lokala skyddskommittéernas arbete årligen genomföra risk- och konsekvensbedömningar och handlingsplaner med sjukfrånvarostatistik som utgångspunkt.
  • Uppföljning: Analys och uppföljning genomförs av respektive fakultet/motsvarande. Sektionen HR ansvarar för att bistå med stöd och vägledning via representanter från fakultet/motsvarande. Den centrala skyddskommittén genomför en samlad universitetsgemensam sammanställning och återkoppling till de lokala skyddskommittéerna i samband med det första mötet för året.

Fokusområde 2: Chefers beredskap

Chefer och ledare är avgörande ftir en god arbetsmiljö och har ett stort ansvar. Chefer behöver vara förberedda för sitt uppdrag och även ha förutsättningar för att kunna genomföra uppdraget. Lunds universitet eftersträvar att samtliga chefer besitter den kompetens som krävs för att att kunna förebygga och hantera risker för skador och ohälsa i arbetet.

• Mål: Chefer ska ha en god introduktion och ett kontinuerligt stöd i arbetsmiljöarbetet.
  • Åtgärder: Fakulteterna/motsvarande ska säkerställa att chefer får en fullgod introduktion där fysisk, organisatorisk och social arbetsmiljö ingår.
  • Uppföljning: Introduktion för chefer har en tydlig koppling till arbetet med riktlinjer för chefsuppdrag och inom ramen för det tas universitetsgemensamma chefsutbildningar fram av sektionen HR med flera sektioner. Fokusområdet kommer att följas upp i samband med den årliga SAM-uppföljningen.

Fokusområde 3: Organisatorisk och social arbetsmiljö

Arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) behöver stärkas  och systematiseras i hela organisationen och chefer såväl som medarbetare behöver medvetandegöras om vad kränkande särbehandling är, hur det kan uppkomma och hur det ska hanteras. Det är av särskild vikt att chefer har kunskap och förmåga att forma en arbetsmiljö fri från kränkande särbehandling samt att det finns tydliga
rutiner för att förebygga och hantera sådana händelser. Alla medarbetare förväntas medverka i det förebyggande arbetet mot kränkande särbehandling.

• Mål: Lunds universitet ska erbjuda en god organisatorisk och social arbetsmiljö som är fri från kränkande särbehandling.
  • Åtgärd: Universitetets rutiner för hantering av kränkande särbehandling ska vara kända för samtliga anställda.
  • Uppföljning: Jämte det universitetsgemensamma SAM-teamets insatser har SFAD-teamet uppdraget att samordna det förebyggande arbetet mot kränkande särbehandling men även trakasserier och sexuella trakasserier. De båda teamen förväntas samverka med varandra och med verksamheten för bästa möjliga måluppfyllelse. Fokusområdet kommer att följas upp i samband med den årliga SAM-uppföljningen.

Fokusområde 4: Studenthälsa

Mål: Lunds universitet ska präglas av en god studiemiljö som är utvecklande, stimulerande, säker och trygg. Det är av yttersta vikt att Lunds universitets studenter mår bra.

Åtgärd: Ett system för kartläggning, analys och uppföljning av studenternas hälsa ska arbetas fram och Studentbarometern ska ses över.

Uppföljning: Avdelningen Studenthälsan vid Sektionen Student och utbildning följer upp systematiseringen av arbetet med studenternas hälsa i samråd med verksamheten. Utbildningsnämnden ansvarar för uppföljning av arbetet med att se över Studentbarometem.

Rektors beslut finns att ladda ner i Regelverket, på Medarbetarwebben.

Lunds universitets övergripande mål för arbetsmiljöarbetet fastställs och följs upp av rektor efter samverkan i den centrala skyddskommittén.

Lokala mål på fakultetsnivå/motsvarande och för den gemensamma förvaltningen beslutas av dekan/motsvarande efter samverkan i de lokala skyddskommittéerna.

Institutioners/motsvarandes mål för arbetsmiljöarbetet beslutas av prefekt/motsvarande efter samverkan enligt universitetets arbetsmiljöavtal (STYR 2017116s9).