Nytt rektorsbeslut 7/2 om successiv återgång till en verksamhet utan restriktioner

Den 7 februari fattade rektor ett beslut om successiv återgång till en verksamhet utan restriktioner från 9 februari till 21 mars. Beredskap behöver dock fortsatt finnas för att situationen snabbt kan förändras beroende på smittspridningen i samhället.

Fortfarande finns regeringens särskilda uppdrag till alla statliga myndigheter att säkerställa att all personal som inte måste vara på arbetsplatsen för att upprätthålla nödvändig verksamhet ska arbeta hemifrån till och med den 14 februari 2022 kvar, liksom Folkhälsomyndighetens särskilda rekommendationer som riktar sig till
ovaccinerade.

För anställda innebär beslutet följande:

• Anställda som inte måste vara på arbetsplatsen för att upprätthålla nödvändig verksamhet ska arbeta hemifrån till och med den 14 februari 2022. Med nödvändig verksamhet avses bland annat genomförande av undervisning, examination och därmed sammanhängande verksamhet med fysisk närvaro i universitetets lokaler. Närmaste chef bedömer möjligheten med hänsyn till verksamhet och arbetsmiljö.
  • Från och med den 15 februari 2022 och till den 21 mars 2022 ska en successiv anpassning till verksamhet utan restriktioner till följd av coronapandemin genomföras. Närmaste chef bedömer möjligheten med hänsyn till verksamhet och arbetsmiljö.
  • Sammanträden, konferenser eller andra sammankomster med fysisk närvaro kan genomföras i enlighet med den successiva anpassningen till verksamhet utan restriktioner. Detsamma gäller för inrikes och utrikes tjänsteresor samt mottagande av besök.

För utbildningen

• en successiv anpassning till utbildning utan restriktioner till följd av coronapandemin ska vara genomförd den 21 mars 2022. Detta gäller för undervisning, examination och därmed sammanhängande verksamhet. För tydlighets skull noteras att forskarutbildning omfattas av vad som gäller för utbildning. Rektor uppdrar åt dekan för respektive fakultet att närmare besluta om hur detta ska genomföras. Detta beslut kan inte delegeras vidare. Samråd ska ske med berörd studentkår.
  • tillåta ändring av beslutade kurs- och utbildningsplaner avseende vårterminen 2022 vad gäller formerna för undervisning och bedömning av studenternas prestationer (examination), i den mån det är nödvändigt för uppfyllande av detta beslut. Detta innebär att utbildning ska genomföras enligt ordinarie kurs- och utbildningsplaner från den 21 mars 2022. Beslut om ändring fattas av den funktion som fattat beslut om berörd kurs- eller utbildningsplan. Beslutet ska dokumenteras med en motivering till ändringen. Samråd ska ske med berörd studentkår.
  • genomföra utlandsförlagda utbildningsmoment i den mån dessa bedöms kunna genomföras säkert utifrån eventuella restriktioner för resande, och med hänsyn till mottagande länders och lärosätens regelverk och rekommendationer kopplade till pågående coronapandemi.
  • ta emot studenter från andra länder för utbildning vid Lunds universitet i den mån det är möjligt med hänsyn till eventuella restriktioner för resande.

Läs hela rektorsbeslutet på Medarbetarwebben

Länktips

Merparten av restriktionerna mot covid-19 tas bort den 9 februari 2022 (regeringen.se)

Läs speciellt Detta gäller även efter den 9 februari 2022, i högerspalten på webbsidan ovan.