Ny bank för löneutbetalningar i maj 2023

I maj 2023 byter Lunds universitet bank för löneutbetalningar, från Nordea till Swedbank.

Uppdatering 230425:

Tack vare att så många medarbetare (hela 95 procent av alla anställda!) registrerade sitt lönekonto i Swedbanks kontoregister redan i början av april har Swedbank haft möjlighet att genomföra viktiga tester inför löneutbetalningen den 25 maj.

Den som ännu inte har registrerat ett lönekonto har nu fram till och med den 15 maj på sig att registrera ett konto för löneutbetalningen den 25 maj.

Stöd för HR-funktioner:

Uppdateringar i processen kring bankbytet

Bankbytet innebär att alla anställda behöver se till att de har rätt bankkonto registrerat för löneutbetalning, i Swedbanks kontoregister. Det konto som du vill ha din lön inbetald på behöver registreras senast den 15 maj 2023.

Säkerställa lönekonto senast 15 maj

För att Swedbank ska ha möjlighet att göra nödvändiga tester inför löneutbetalningen i maj behöver anställda se till att ha önskat lönekonto registrerat i Swedbanks kontoregister senast den 15 maj 2023.

Det gäller även sjukskrivna, föräldralediga och tjänstlediga, samt anställda som redan är kunder i Swedbank eller har ett ”lönekonto” på Swedbank där lönen idag går in via universitetets nuvarande bank Nordea.

Man behöver inte bli kund hos Swedbank för att anmäla ett bankkonto för löneutbetalning i Swedbanks kontoregister. I Swedbanks kontoregister kan man registrera ett konto från vilken svensk bank som helst.

Samma kontoregister som för utbetalning av statligt elstöd

Swedbanks kontoregister användes nyligen för utbetalning av statligt elstöd. I samband med det registrerade många personer ett konto. Den som registrerat ett konto för utbetalning av elstöd och vill få in sin lön på samma konto, behöver inte registrera kontot på nytt. Man bör dock gå in och kontrollera att det är rätt kontonummer som är registrerat.

FAQ på Medarbetarwebben och Staff pages

På nedanstående FAQ-sidor finns mer praktiskt information om hur bankbytet går till och vad medarbetarna behöver göra.