Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Rekrytering av TA-personal

Stöd för dig som är chef, i rekryteringsprocessen för rekrytering av TA- och forskande personal som anställs enligt LAS.

Enligt den strategiska planen ska Lunds universitet arbeta strategiskt med rekrytering för att attrahera och behålla engagerade och entusiastiska medarbetare. Universitetet ska vara attraktivt för internationella medarbetare samt ha tydliga karriärvägar. Verksamheten ska utmärkas av god arbetsmiljö, jämställdhet och likabehandling.

Målsättning vid rekrytering

En kvalitetssäkrad rekrytering är viktig för att säkerhetsställa att vi rekryterar de mest kvalificerade personerna. Rekryteringen ska ske på objektiva och icke-diskriminerande grunder och syfta till att universitetet upplevs vara en attraktiv arbetsplats för såväl nationella som internationella medarbetare.

Universitetets personalbehov ska planeras såväl kort- som långsiktigt. Verksamhetens kompetensbehov, uttryckt i en kravprofil, ska vara vägledande i hela rekryteringsarbetet. Rekryteringsprocessen ska dokumenteras väl, präglas av professionalism och följa de lagar och regler som gäller.

Rekryteringsprocessen

Rekryteringsprocessen vid LU är indelad i tre steg och processen ger praktisk vägledning till de lagar och förordningar som Lunds universitet som statlig myndighet har att förhålla sig till. Syftet med processen är att säkerställa välgrundade, effektiva och kvalitetssäkrade rekryteringar.

Vid Lunds universitet används kompetensbaserad rekryteringsmetod genom hela rekryteringsprocessen. Metoden används för att tydligt definiera vilka kompetenser och kunskaper som behövs för en viss anställning och för att ta reda på vilken kandidat som bäst matchar dessa kunskaper och kompetenser. Kontakta din HR-funktion för att få reda på mer om kompetensbaserad rekrytering.

Kontakt

Din HR-funktion

HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-funktionerna kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.

Om du inte vet vem din närmaste HR-funktion är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli.