Stödmaterial att använda i samband med generell skyddsrond (fysisk)

Skyddsronden är ett verktyg för att undersöka arbetsmiljön på arbetsplatsen. Följande punkter är exempel på sådant som är lämpligt att undersöka i samband med en generell skyddsrond.

Ordning och reda

• Golvytor är fria från sladdar och andra föremål.
  • Golvytor är hela.
  • Städning genomförs.
  • Utrymningsvägar är fria.

Belysning

• Erforderlig belysning.
  • Tillgång till dagsljus.
  • Förekomst av bländning.

Inomhusklimat

• Temperaturen på arbetsplatsen är lämplig med hänsyn till det arbete som utförs.
  • Luftkvaliteten upplevs vara god.
  • Förekomst av eventuellt drag eller kallras.

Buller

• Förekomst av störande ljud.

IT-relaterat

• Verksamhetens digitala system är enkla att använda.
  • Riskbedömning genomförs inför införande av nya digitala system eller större uppdateringar.
  • Digital vidareutbildning tillhandahålls vid behov för de anställda.
  • Snabb hjälp finns vid behov tillgänglig för verksamhetskritiska system och teknik.

Ergonomi

• Möjlighet till flexibilitet/variation.
  • God arbetsteknik/gott arbetsflöde.
  • Relevant utrustning/hjälpmedel.
  • Tillräckligt med utrymme.

Beredskap

• Alla anställda/studenter har fått information om var brandsläckare, nödutgångar och återsamlingsplats finns.
  • Grundläggande brandskyddsutbildning genomförs för de anställda enligt universitetets föreskrift.
  • Var 15:e anställd eller minst två på varje arbetsplats (institution eller motsvarande) har gått första hjälpen-utbildning där hjärt- lungräddning (HLR) ingår.
  • Alla anställda har fått information om hur tillbud, arbetsskador eller hot/våld ska rapporteras.

Organisatorisk och social arbetsmiljön (OSA)

• OSA undersöks och riskbedöms regelbundet genom exempelvis OSA-enkät.
  • Utvecklingssamtal genomförs minst 1 gång per år med samtliga anställda.

Mer information finns på HR-webbens arbetsmiljösidor: https://www.hr-webben.lu.se/arbetsmiljo