Införandet av IA-systemet syftar till att underlätta för verksamheten att rapportera och hantera arbetsrelaterad ohälsa, olyckor och tillbud, samt följa upp åtgärder.
I dagsläget sker all rapportering, administration och uppföljning av tillbud och arbetsskador på universitetet manuellt. Verksamheterna har dock efterfrågat ett digitalt systemstöd eftersom hantering av tillbud och arbetsskador utförs sällan av de flesta chefer och administrationen kring rapporteringen upplevs som omfattande.
Möjligheten till digital rapportering och hantering av rapportering och hantering av tillbud och arbetsskador har diskuterats i universitetets centrala skyddskommitté och med huvudskyddsombud och arbetsmiljösamordnare på fakultetsnivå/motsvarande. Förvaltningschefen tillsatte förra året också ett projekt för att undersöka möjligheterna.
Tidplan för införande
Sektionen HR kommer att stämma av tidsperspektivet för en implementering av systemet med verksamheterna via respektive arbetsmiljösamordnare. En ambition är dock att alla verksamheter kan använda systemet vid halvårsskiftet 2023.
Användarstöd
Användarinformation för chefer och stödfunktioner såsom skyddsombud, arbetsmiljösamordnare och HR-funktioner kommer att tillhandahållas av sektionen HR och Företagshälsovården.
Om du som chef vill ha mer information så kontakta i första hand din arbetsmiljösamordnare. Arbetsmiljöingenjör Robert Howe vid Företagshälsovården och personalkonsult Anna Sjösten vid sektionen HR är också behjälpliga med information.
Läs mer om hantering av tillbud och arbetsskada här på HR-webben