Tillstånd som ska sökas av internationella medarbetare utan permanent uppehållstillstånd

Sammanställningen nedan visar vilken typ av tillstånd som medarbetaren ska söka.

Observera att det inte är alla typer av uppehållstillstånd som kommer med rätten att arbeta och att vissa typer av uppehållstillstånd har inskränkningar i vilka typer av yrken tredjelandsmedborgaren får utöva.

EU-medborgare

Huvudsaklig sysselsättning:

1. Forskning mer än 50 % (till exempel forskare eller lärare, ej doktorand)
  2. Annat arbete eller forskning mindre än 50 % (till exempel lärare eller TA-personal)
  3. Doktorander

Vilket tillstånd krävs?

1. Inget tillstånd behövs.
  2. Inget tillstånd behövs.
  3. Inget tillstånd behövs.

Medborgare i tredje land

Huvudsaklig sysselsättning:

1. Forskning mer än 50 % (till exempel forskare eller lärare, ej doktorand).
  2. Annat arbete inklusive anställningar som innebär mindre än 50 % forskning (till exempel lärare eller TA-personal).
  3. Doktorander (antagen vid LU, oavsett försörjningsform).
  4. Kallad forskare eller lärare, anställd högst tre månader under ett år.

Vilket tillstånd behövs?

1. Uppehållstillstånd för forskare.
  2. Arbetstillstånd.
  3. Uppehållstillstånd för studier.
  4. Inget tillstånd krävs utöver att personen behöver legalisera sin vistelse under dessa månader*.

* Viseringsfria personer har rätt att resa in och vistas i landet i upp till 90 dagar under en 180- dagarsperiod.  Viseringspliktiga personer som ska vistas i landet i upp till 90 dagar legaliserar sin vistelse här genom visum som söks genom relevant ambassad.

Du som är chef/arbetsgivare

Kontakta din lokala HR-funktion för stöd i frågor och ärenden som rör migration.

Du som arbetar i en HR-funktion

Kontakta LU:s internationella koordinator för stöd migrationsärenden:

Erik Kvist
Internationell koordinator