Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Processen för HR

Rekryteringsprocessen som riktar sig till HR har i grunden samma material som den som riktar sig till chefer. Skillnaden ligger i en större tyngd på HR-funktionens roll samt arbetsrätt och dokumentation. Här finns mer information om vilka lagar, policys och regler som gäller vid rekrytering samt hur rekryteringsärendena ska dokumenteras och diarieföras.

HR-funktionen

HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-funktionerna kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.

Vid en rekrytering ska det alltid finnas med en HR-funktion som fungerar som ett stöd till verksamheten och ser till att universitetets rekryteringsprocess följs. Detta genom att se till att relevanta lagar, regler policys och riktlinjer gällande rekrytering följs. HR-funktionen har  särskilt ansvar att arbetet med kravprofilen, utlysning, urval, intervju och dokumentation genomförs professionellt.


Sidansvarig:

Sektionen HR
Lunds universitet
Box 117, 221 00 LUND
Hämtställe: 31
Telefon: +46 46 222 00 00 (växel)

webbansvarig [at] hr [dot] lu [dot] se