Rekrytera doktorand
Process för chefer
På denna sida finns stöd och information för chefer, om rekryteringsprocessen för doktorander.
Att rekrytera en ny doktorand är ett strategiskt viktigt beslut och ofta en stor investering för verksamheten. En väl genomförd rekryteringsprocess ökar chanserna till en lyckad rekrytering och minimerar riskerna för felrekrytering.
Till skillnad från andra rekryteringar rekryteras en doktorand först och främst till en utbildningsplats. Även om de flesta doktorander sedan anställs ser processer och regelverk delvis annorlunda ut än för andra anställningar. Det är därför viktigt att använda sig av Lunds universitets verktyg för rekryteringar samt att beakta de speciella omständigheter som en forskarutbildning innebär.
Vid Lunds universitet används kompetensbaserad rekryteringsmetod genom hela rekryteringsprocessen. Metoden används för att tydligt definiera vilka kompetenser och kunskaper som behövs för en viss anställning och för att ta reda på vilken kandidat som bäst matchar dessa kunskaper och kompetenser.
Kontakta ditt HR-stöd för att få reda på mer om kompetensbaserad rekrytering.
Ditt HR-stöd
HR-stödet ser olika ut vid olika delar av universitetet vilket innebär att HR-stödet kan sitta på avdelningsnivå, institutionsnivå eller kanslinivå.
Om du inte vet vem ditt närmaste HR-stöd är, kontakta HR-ansvarig vid ditt kansli/motsvarande.