FAQ för chefer, med anledning av Corona
Notera att det inte finns några specialregler på grund av pandemin utan att sedvanlig arbetsrätt och arbetsmiljöregler gäller.
Aktuellt rektorsbeslut med anledning av pandemin
Universitetet beslutade den 24 mars 2022 att universitetets beslut mot bakgrund av pågående pandemi ska upphöra att gälla från och med den 1 april 2022.
Hantering av vissa HR-frågor med anledning av pandemin
- Arbetstid
- Hantering av situation då person/er i arbets- eller studentgrupper har insjuknat i Covid-19
- Sjukskrivning och läkarintyg
- Tjänsteresor
- Vaccinering
Dokumentation från chefsforum
6 oktober 2021 (tema: distansarbete)
- Presentation från forumet (PDF 1,2 MB, ny flik)
- Engelsk presentation från den engelska forumet (PDF 1,3 MB, ny flik)
- Svar på chattfrågor från Chefsforum 211006 (PDF 285 kB, ny flik)
13 september 2021 (tema: information inför hösten 2021)
- Presentation från chefsforum 210313 (PDF 1,5 MB, ny flik)
- English presentation Managers´ forum 13 September 2021 (PDF 1,5 MB, new tab)
- Stöd och information inför återgången till arbetsplatserna 2021 (webbsida på Medarbetarwebben)
- Svar på chattfrågor från chefsforum 210913 (PDF 185 kB, ny flik)
15 juni 2021 (tema: Corona)
7 maj 2021 (tema: distansarbete/arbeta hemifrån)
29 januari 2021 (tema: Corona)
- Presentation från chefsforumet (PDF, ny flik)
- Konkreta tips från de medverkande cheferna, om vad som förbättrat arbetssituationen för deras arbetsgrupper (PDF, ny flik)
Kontakt
- För HR-relaterade frågor med anledning av coronapandemin ska du i första hand vända dig till din verksamhets lokala HR-funktion.
- Vid verksamhetsrelaterade frågor med anledning av coronapandemin ska du i första hand vända dig till din närmaste chef.