Viktigt att registrera rollen CHEF i Lucat

Just nu pågår ett viktigt och omfattande arbete med att registrera rollen CHEF i Lucat.

Chef är, enligt Lunds universitets riktlinjer för chefsuppdrag, den som innehar följande roller:

• Arbetsgivare: Ansvarar för att utveckla och tillämpa arbetsgivarfrågor som är viktiga i staten och på Lunds universitet, följa gällande lag och förordningar och stå bakom och följa fattade beslut och centrala eller lokala kollektivavtal, policyer och styrdokument.
  • Ledare: Ansvarar för att leda och stötta medarbetare att uppnå resultat i verksamheten.
  • Verksamhetsansvarig: Ansvarar för att driva den verksamhet som ingår i uppdraget. Att tillsammans med medarbetarna planera, genomföra, följa upp och kontinuerligt utveckla verksamheten utifrån mål, uppdrag och budget.

Registreringen viktig för många system och processer

När den som är chef, enligt kriterierna ovan, är registrerad som CHEF i Lucat kommer denna information att kunna hämtas upp av andra system och funktioner. Möjligheten att i våra olika system kunna utläsa vem som är chef är viktig och nödvändig för att vi på LU ska kunna vidareutveckla arbetet med processer som lönerevision, utvecklingssamtal, behörighetshantering, kommunikation, rapportering och analys av statistik/data. En tydlig chefsstruktur i Lucat kommer även att kunna ge chefer och verksamheter ett mer anpassat stöd och bättre överblick över medarbetares kompetenser och utbildningar via Kompetensportalen.

Chefer ansvarar för informationen i Lucat

Den som är utsedd chef är ytterst ansvarig för att informationen om sin organisation och sina anställda i Lucat är korrekt. Rollen ”Ansvarig” på enheten i attestorganisationen (kostnadsställen och virtuella kostnadsställen) har därför ersatts av ”Chef”.

Organisationsadministratör utför ändringar i Lucat

Behörighetsrollen organisationsadministratör i Lucat är den som kan utföra ändringar i chefsstrukturen. Ändringarna måste dock göras i samarbete med chef och/eller personalfunktion.

För mer information kontakta din verksamhets kontaktperson för Lucat. Se fliken Kontakt i Lucatbloggen.

LUCAT är universitetets identitetshanteringssystem i vilket information om anställda, studenter och övriga verksamma samt deras behörigheter till universitetets IT-tjänster och person- och adresskatalog administreras.