Rektorsbeslut 17 juni, med anledning av coronapandemin, gäller från 17 augusti

Beslutet gäller från och med den 17 augusti 2021.

Rektorsbeslutet med tillhörande vägledningar finns att ladda ner i Regelverket, på Medarbetarwebben

Stegvis och ordnad anpassning med start vid höstterminens början

Universitetet har beslutat att med start vid höstterminens början (dock tidigast den 17 augusti) genomföra en stegvis och ordnad anpassning till verksamhet utan restriktioner till följd av coronapandemin. Anpassningen ska ske i enlighet med respektive verksamhets förutsättningar och i förhållande till rådande smittspridning, regeringens plan för avveckling och Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer.

Bedömning av risk för smittspridning i all verksamhet

Som utgångspunkt gäller att det i all verksamhet ska göras en bedömning av risken för smittspridning och tillräckliga åtgärder genomföras för att undvika smittspridning.

Detta gäller för LU:s anställda från och med den 17 augusti

• Anställda som inte måste vara på arbetsplatsen för att upprätthålla nödvändig verksamhet ska arbeta hemifrån till och med den 15 september. Närmaste chef bedömer möjligheten med hänsyn till verksamhet och arbetsmiljö.
  • Anställda som måste vara på arbetsplatsen för att undervisning och examination, och därmed sammanhängande verksamhet ska kunna genomföras med fysisk närvaro, kan återgå till arbetsplatsen tidigare och i enlighet med vad som anges i rektorsbeslutets avsnitt För utbildningen. Närmaste chef bedömer möjligheten med hänsyn till verksamhet och arbetsmiljö.
  • Från och med den 16 september och till den 1 november ska nästa fas av den stegvisa och ordnade anpassningen till verksamhet utan restriktioner till följd av coronapandemin genomföras. Anpassningen ska genomföras i enlighet med respektive verksamhets förutsättningar och i förhållande till rådande smittspridning, regeringens plan för avveckling samt Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer.
  • Sammanträden, konferenser eller andra sammankomster med fysisk närvaro kan genomföras i enlighet med Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer för minskad smittspridning, och i enlighet med den stegvisa och ordnade anpassningen för utbildning respektive övrig verksamhet. Detsamma gäller för inrikes och utrikes tjänsteresor samt mottagande av besök. I de fall UD avråder från privatresor ska avrådan följas också för utrikes tjänsteresor så långt det bedöms möjligt.

Kontakta närmaste chef eller utbildningsansvarig vid eventuella problem

I de eventuella fall studier eller arbete påverkas negativt av ovanstående ska man kontakta sin närmaste chef eller utbildningsansvarig så att arbete eller studier kan fullföljas på bästa sätt.

Vägledning vid tillämpning av rektorsbeslutet

Till stöd för verksamheten finns en vägledning vid tillämpning av beslut om utbildning under pågående utbrott av coronaviruset. Det finns även en vägledning avseende arbetsmiljö och lokaler för stegvis återgång till campus från och med 17 augusti 2021.

Vägledningarna finns att ladda ner i Regelverket, på Medarbetarwebben

HR-stöd för chefer, med anledning av coronapandemin

Här på HR-webben finns HR-stöd i frågor som aktualiserats under pandemin.

Gå till FAQ för chefer, med anledning av corona

Bakgrund

Med anledning av den pågående coronapandemin anpassar universitetet sin verksamhet och ser över sina interna beslut efter hur situationen utvecklar sig.

Den 27 maj 2021 presenterade regeringen sin plan för avveckling i fem steg av restriktioner till följd av coronapandemin.

Samtidigt presenterades att Folkhälsomyndigheten från och med den 1 juni 2021 tar bort rekommendationen om distansutbildning inom bland annat universitet och högskolor. Anledningen är att ge lärosätena bättre planeringsförutsättningar för höstterminen. Förändringen förväntas ske stegvis med hänsyn tagen till det regionala smittläget.

Dock gäller fortfarande regeringens särskilda uppdrag till alla statliga myndigheter att säkerställa att all personal som inte måste vara på arbetsplatsen för att upprätthålla nödvändig verksamhet ska arbeta hemifrån till och med den 15 september 2021.

Med utgångspunkt i ovanstående genomför universitetet en stegvis och ordnad anpassning till en verksamhet utan begränsningar av coronapandemin. Anpassningen ska ske i enlighet med respektive verksamhets förutsättningar och i förhållande till rådande smittspridning, regeringens plan för avveckling och Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer.