Förberedelser och genomförande av OSA-enkät
Här hittar du som chef ytterligare information som stöd i genomförandet av OSA-enkäten med de anställda.
Förberedelser, planering och genomförande av enkäten
Gå igenom enkäten så att du vet vad den innehåller.
Planera tillsammans med skyddsombudet och arbetsmiljösamordnare/närmaste personalsamordnare. Utse eventuellt en arbetsgrupp som kan bistå dig med att hålla ihop arbetet med enkätens genomförande. Planera följande:
- Tidpunkt för genomförandet.
- Information till de anställda.
- Tänk på att det inte ska gå för lång tid mellan ifyllandet av enkäten och återrapporteringen.
Förbered utskick och följebrev till enkäten. Ta stöd av arbetsmiljösamordnare/närmaste personalsamordnare.
Enkäten administreras via systemet SUNET Survey som Lunds universitet har upphandlat. Se inloggning i högerspalten.
Förberedelser tillsammans med de anställda
- Gå igenom och definiera förekommande begrepp i enkäten (exempelvis ”verksamhet”, ”chef”, ”personalmöten”) tillsammans med de anställda, så att alla använder samma definitioner.
- Förklara för de anställda att enkäten fylls i anonymt och att resultatet inte kommer att presenteras om antalet respondenter är färre än 5 personer.
- Förklara syftet med OSA-enkäten. Uppmuntra de anställda att lämna konkreta förslag på åtgärder till hur arbetsmiljön skulle kunna förbättras.
- Gå igenom den bakomliggande lagstiftningen AFS 2015:4, till exempel genom att visa en introducerande film (öppnas i ny flik).
- Beskriv hur OSA hänger ihop med det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM). Arbetet med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ingår i alla steg av SAM (undersökning, riskbedömning, åtgärder/handlingsplan, uppföljning). OSA-enkäten tillhör steg Undersökning i SAM.
Relaterad information
På sidan HR-blanketter och mallar finns följande dokument, under rubriken Arbetsmiljö:
- Mallar för OSA-enkät, på svenska och på engelska
- Instruktion för förarbete inför OSA-enkät, i Sunet Survey
Sunet Survey - skapa enkät