Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.

Relocationtjänster

Vid rekrytering av personal från ett annat land än Sverige kan det finnas anledning att ta hjälp av universitetets upphandlade relocationfirma. Läs mer om vad relocation innebär och vilken hjälp som finns att få.

Rekryteringsprocessen och introduktionsprocessen för personal som rekryteras från ett annat land än Sverige är komplex, både för den enskilde medarbetaren och den framtida arbetsgivaren. Relocationtjänster är ett samlingsnamn för många olika tjänster som är kopplade till rekrytering och förflyttning av personer från ett land till ett annat.

För att processerna ska gå smidigare kan institutionen eller motsvarande välja att ta hjälp av Lunds universitets upphandlade relocationfirma, Alfa Quality Moving and Relocation (Alfa). Alfa erbjuder dels paketlösningar, dels enskilda tjänster, till exempel att finna bostad, hjälpa till med att hitta lämplig skola eller förskola, medföljandeservice eller frågor som rör visum och uppehållstillstånd, folkbokföring eller att öppna bankkonto.

Inköp av relocationtjänster

Olika verksamheter har olika behov och också olika förutsättningar för att betala en extern leverantör för tjänster som kanske tidigare hanterats av arbetsplatsen. Vi har kunnat se att det varit en fördel att få hjälp med uppehållstillstånds- och visumprocessen, då det genom relocationfirman går snabbare samtidigt som risken för fel minskar. Även när det handlar om att finna bostäder till framtida kollegor har användning av relocationtjänsten inneburit tidsbesparingar.

Oavsett vilken rekrytering det handlar om är ett professionellt mottagande en investering, både för den enskilde och för arbetsplatsen, särskilt i kombination med en strukturerad introduktion vid arbetsplatsen. Läs gärna mer i Kompetensportalen, ”Att arbeta med introduktion av nya medarbetare”.

Logga in i Kompetensportalen

Tjänster

Alfa erbjuder dels paketlösningar, dels enskilda tjänster. Beställning av hela paket medför rabatterade priser (20-30%). Närmare information kring tjänsterna finner du i nedanstående dokument.

PDF – ”Introduktion till ramavtal relocationtjänster”

PDF – ”Sammanfattning av kravspecifikation för relocationtjänster”

Så beställer du

Kontakta Iwona Tattersall på Alfa, iwona.tattersall [at] alfarelocation.com eller neworders [at] alfarelocation.com  för att få tillgång till Alfas portal, där en förenklad prisbilaga finns, dels för respektive tjänst, dels för hela paket. Här finns också en beställningsblankett (ifyllnadsbar PDF) som ni använder och skickar till Iwona Tattersall, iwona.tattersall [at] alfarelocation.com och neworders [at] alfarelocation.com.

De återkopplar sedan till er inom 24 timmar för att bekräfta beställningen. (I juni 2017 kommer beställningarna att kunna gå ännu smidigare genom en e-beställningsservice som Alfa håller på att bygga upp för Lunds universitet.)

Observera att vissa avgifter kan tillkomma med anledning av till exempel Migrationsverkets avgifter för arbets- och uppehållstillstånd.

Har ni frågor kring relocation kan ni i första hand kontakta er personalsamordnare. Ni kan även kontakta Alfa för att diskutera era behov innan ni gör en beställning:

E-post: iwona.tattersall [at] alfarelocation.com

Telefonnummer: 010-3313810

Sidansvarig:

Kontakt Sektionen Personal

Åsa Thormählen

asa.thormahlen [at] pers.lu.se

046-2227015

Relaterad information

Avtalet om relocationtjänster finns i LUPIN. Logga in i LUPIN > välj fliken ”Avtal” > ”Övriga konsulter och tjänster” > ”Relocation”

LU har även ett avtal vad gäller internationella bohagstransporter, mer information finns i LUPIN. Logga in i LUPIN > välj fliken ”Avtal” > sök ”Bohagstransporter”

Sektionen Personal
Lunds universitet
Box 117, 221 00 LUND
Hämtställe: 31
Telefon: +46 46 222 00 00 (växel)

webbansvarig [at] pers.lu.se